abn armo retailsector

ABN AMRO rapport onthult technologische trends in de retailsector

In het nieuwe rapport van ABN AMRO worden niet alleen technologische trends in de retailsector in kaart gebracht. Er wordt ook een visie op de toekomst van winkelen gegeven, een Top-10 met technologie in 2025 en een vragenlijst gepresenteerd die de winkelier helpt in een veranderende omgeving.

Er zijn 4 trends:

  • Door exponentiële groei in technologie zal de retailsector in de komende tien jaar meer veranderen dan
  • in de afgelopen honderd jaar
  • Fysieke winkel blijft een belangrijk verkoopkanaal, mits technologische innovaties goed worden geïntegreerd
  • Technologische innovaties bieden steeds beter betaalbare oplossingen voor veel problemen van winkeliers

Door de explosieve groei van nieuwe technologie zal er in de retailsector in de komende tien jaar meer veranderen dan in de afgelopen eeuw. Technologie wordt namelijk steeds sneller, beter en goedkoper. Binnen vijf tot tien jaar wordt virtueel thuiswinkelen gangbaar. In het komende decennium raakt 3D printen ingeburgerd en geleidelijk doen allerlei slimme producten hun intrede, die retailers een andere rol in de keten geven. Dit beïnvloedt het gedrag van consumenten en hun voorkeuren. In de laatste tien jaar lag hierbij de nadruk op gemak. In de komende tien jaar komt er steeds meer nadruk op een positieve klantervaring, een gepersonaliseerde klantenbenadering en maatwerk met behulp van zelfcreatie of co-creatie. Retailers moeten inspelen op dit veranderende consumentengedrag als gevolg van technologische ontwikkelingen. Wat de consument wil, hangt af van het product en de situatie. Fysiek winkelen komt weer ‘im schwung’. Er tekent zich een tweedeling af tussen bedrijven die technologie succesvol inzetten en bedrijven die dat niet doen. Bedrijven die technologie met succes toepassen, winnen marktaandeel. Zij kunnen hun marges vergroten ten koste van bedrijven die dat niet doen. Door de inzet van nieuwe technologie kunnen bedrijven ook het hoofd bieden aan de aanhoudende prijsconcurrentie. Een ontwikkeling die mede wordt gedreven door de opkomst van allerlei (start-up) bedrijven die prijsvergelijkingen als verdienmodel gebruiken. Prijsdruk is het blijvende effect van de transparantie van het internet. Dat verandert niet.

Lees hier het hele artikel

abn amro rapport