abn amro verdienmodel

Nood aan aanpassing verdienmodel in retail volgens ABN AMRO

Er zijn opvallende ontwikkelingen in de Nederlandse retailmarkt: er komen steeds meer nieuwe webwinkels bij, maar ook kleine zelfstandige retailers winnen marktaandeel in de winkelstraat. Door technologische ontwikkelingen zijn de drempels voor toetreding lager. Ook zijn nieuwe verdienmodellen mogelijk, die worden ingezet om concurrentievoordeel te halen. Dat blijft lastig, want succesvolle verdienmodellen worden vaak gekopieerd. Succes trekt nieuwe concurrenten aan. In de komende jaren zal er groei zijn van verdienmodellen die zich richten op maatwerk, abonnementsmodellen, peer-2-peer consumptie (deeleconomie) en de circulaire economie, gebruikmakend van sociale media. De trend van bezit naar gebruik zal hierbij een belangrijke rol spelen. Eigendom is steeds minder belangrijk. De traditionele taak – het verbinden van koper en verkoper – vervaagt. De retailer wordt meer dienstverlener. Dit vereist nieuwe vaardigheden van een retailer, die andere partijen als producenten, (IT) leveranciers en online platformen soms meer bezitten. Samenwerkingsverbanden met partijen binnen en buiten de keten ontstaan. Het ecosysteem wordt belangrijker. Dit leidt tot nieuwe verdienmodellen.

ABN AMRO aanpassing verdienmodel in retail
Retailbedrijven zoeken – naast productinnovaties en kostenbeheersing – naar nieuwe manieren om competitief te zijn. Hierbij hebben zij steeds meer aandacht voor innovaties van verdienmodellen, wat lang onderbelicht bleef in de strategie van veel (gevestigde) retailbedrijven. Een verdienmodel geeft aan hoe een bedrijf zijn geld verdient. Dit wordt beïnvloed door technologische trends (wat kan), consumententrends (wat moet) en wat het management van een bedrijf wil (anticiperend, reagerend).

Lees het hele boeiende rapport “technologie vraagt om aanpassing verdienmodel in de retail” van ABN AMRO