kledingswinkel

Waarom kiezen consumenten voor een bepaalde confectiewinkel?

De Barometer van de handel die Trendhuis ieder jaar voor Comeos (vertegenwoordiger van de handel en diensten in België) opstelt, biedt meer inzicht in de factoren die consumenten ertoe aanzetten om voor een bepaalde confectiewinkel te kiezen.

De meeste respondenten (79,7%) geven aan dat ze kiezen voor winkels met een ruime keuze. Andere belangrijke criteria zijn de ontvangst door het personeel (73,8%), een evenwichtig aanbod (72,2%) en lage prijzen (69,7%). Of winkels vroeg openen (vóór 9 uur) of laat openblijven (na 19 uur) wordt als minder belangrijk beschouwd met 22,9% resp. 39,5%.

Vrouwen hechten meer belang aan de volgende criteria: ontvangst door het personeel, ook laat kunnen shoppen (na 19 uur), een ruime keuze, ingang confectiewinkel en een uniek aanbod. Geen enkel criterium lijkt belangrijker voor mannen dan voor vrouwen, uitgezonderd het bestaan van een onlineshop (25,7% mannen vs. 22,2% vrouwen) en – heel nipt – goed advies van het personeel (59,9% mannen vs. 59,2% vrouwen). Samengevat: een ruime keuze is belangrijk, al hoeven klanten ook weer niet te verdwalen in de winkel.

Uit die Barometer blijkt ook dat 2014 hét jaar van de concept stores was. Dat zijn winkels waar merken echt tot leven komen. Een geslaagde concept store is een plek waar het aangenaam is om de meubels te bekijken, waar je in boeken kunt bladeren, cadeaus kunt kopen, kleren kunt passen en een kop koffie kunt drinken. Het is een plek waar shoppen ontspanning wordt.

Meer info op de site van Comeos